Få orden i hjemmet
Det er ganske lett å rydde – det er vanskeligere å holde det ryddig. Synes du det er slitsomt å holde orden hjemme, eller at det er et ork å rydde? Etter å ha vært i utallige boliger, har eiendomsmegler Mia Benedicte Lund hos Partners Eiendomsmegling noen tips.
Legg en plan for når du skal rydde hjemmet ditt. Finn en dato og sett i gang når den datoen kommer. Ikke utsett eller vent til det blir så ille at man bare må rydde. Begynn gjerne med en oversikt over hva du skal gjøre – eller hvis dere er flere om det; hvem som skal gjøre hva.
Et annet grep kan være at du spør hva slags oppgaver barna liker å gjøre. Liker de å tørke støv, eller rydde av bordet, kanskje? Da blir jobben litt mer lystbetont. Samtidig kan du lokke med litt lommepenger, da lærer barna tidlig verdien av å gjøre en jobb. Gi dem faste oppgaver som for eksempel å rydde av bordet etter frokost eller middag. Ta ut og inn av oppvaskmaskinen eller pakke ned klærne hver kveld.
Er det snakk om en større rengjøring, som vårrengjøring, kan du friste med en premie etter at man er ferdig. F.eks en ekstra god middag, litt is eller at hele familien ser en film som barna har valgt.
Har du alt du trenger for å få ryddet hjemmet ditt? Kanskje du har behov for noen oppbevaringsbokser eller trenger å kjøpe nye kluter og vaskemidler? Lag gjerne en liste på hva du skal gjøre og se om du har det utstyret som trengs.
Et godt tips fra Mia er å lese boken som Synnøve Skarbø har gitt ut «Synnøves system: Ryddelykke fra A til Å». I denne boken har forfatteren noen klare råd:
- Kvitt deg med alt du ikke trenger. 80 prosent av ryddeprosessen handler om å kvitte seg med ting man kanskje ikke har bruk for.
- Tenk kategorisk. Tenk kategori for kategori: Klær, kjøkkenutstyr, etc. fremfor rom for rom, da får du en mye bedre oversikt over hva du har og hvor du bør legge det.
- Gi alt en fast plass.
Kvitt deg med det du ikke bruker
Et gjennomgangstema hos de fleste ryddeekspertene, er å kvitte seg med ting man kanskje ikke lenger har bruk for. Gå igjennom tingene og tenk på hvor ofte du egentlig bruker den tingen eller plagget. Er det over et år siden du brukte den sist, kan du kanskje kvitte deg med den? Da kan du enten gi den bort til Frelsesarmeen eller noen av de mange loppemarkedene som pleier å arrangeres på våren. Eventuelt kan du tjene en slant på å selge det på Finn.no eller facebook?
KonMari-metoden
Marie Kondo har blitt en guru innen rydding, og KonMari-systemet er blitt en kjent metode for mange. En av hennes kjepphester er at vi beholder alt for mange ting vi ikke trenger. Dessuten har det stor innvirkning på vår psyke at vi har det ryddig rundt oss. Vi har det bedre når det er orden i sysakene.
KonMari-metoden er bygget på seks grunnprinsipper:
- Engasjer deg i ryddingen og bruk god tid på den.
- Forestill deg din idealistiske livsstil – gjør rede for hvorfor du vil rydde og hvilket liv du vil leve når du har ryddet.
- Rens og kast innen du begynner å organisere.
- Rydd alt etter kategori, ikke rom og plass.
- Rydd i riktig rekkefølge – start med klær og fortsett med bøker, papirer og diverse ting som f.eks. bad, kjøkken, bod osv – og til slutt ting av sentimental verdi.
- Behold bare ting som gjør deg glad – Husk at du skal ikke velge hva du skal kaste, men hva du skal beholde.
Andre mener at det beste er å dele opprydningen og ta rom for rom, dersom man føler at å rydde hele huset blir litt mye. Eventuelt kan man sette av en time hver dag.
Mange soverom er fulle av klær som enten henger over stolen eller rett på gulvet. Kanskje det kan være en ide at hver gang du skifter klær, bestem deg for om det plagget du har på deg enten skal legges i skittentøysdunken eller kan legges inn i klesskapet igjen.
Når du er ferdig med å rydde, er det i alle fall en ting alle ryddeekspertene er enige i: den store utfordringen er å holde det ryddig. Derfor bør du alltid legge ting du bruker, tilbake på plassen sin med en gang.
Synnøve Skarbø sier for eksempel at siden alle tingene skal ha en fast plass, er det enklere å finne et sted å legge det tilbake. I tillegg foreslår hun at du rydder litt hver kveld før du legger deg, slik at du starter neste dag på scratch.
Dette gjelder spesielt kjøkkenet, hvor det anbefales at man bør gjøre det til en vane at man aldri går og legger seg før alt er vasket opp eller satt i oppvaskmaskinen.
Som sagt, det er ganske lett å rydde – det er vanskeligere å holde det ryddig. Men med disse kjappe rådene, håper vi i det minste at du kommer litt på vei.
Lykke til.
Kilder: elle.no, jifrent.no , Stavanger Aftenblad, Nyttig på nett.